דלג על פקודות של רצועת הכלים דלג לתוכן ראשי

ליום העצמאות תשע"ה

תאריך:22/04/2015
מס גיליון:431
מאת: מרים ק.
מירי שטיצקי, רכזת המתנדבים
בין יום השואה ויום הזיכרון לחללי צ.ה.ל ונפגעי פעולות האיבה, לבין חגיגות יום העצמאות טוב להיזכר בדבריו של ש"י עגנון על התרומה הייחודית של המתנדבים בעם: "כאשר הצער גדול, והשאלה כלפי שמייא ענקית מנשוא, אז מתגברת מידת החסד בעולם: "מה יש לספר עליה, צדקת היא, צדקת, פשוטה" (תהילה,).
"ביום העצמאות ה-67 למדינת ישראל", מירי שטיצקי, רכזת המתנדבים בעיריית נצרת עילית, "מצדיעה למתנדבי נצרת עילית.
אני שמחה לציין כי בד בבד עם ההתמקצעות של ענף ההתנדבות בשנים האחרונות, יש יותר ויותר מתנדבים שמגיעים אלינו כדי להושיט יד בכל מקום שצריך. אם זה במחלקות העיריה, ואם בסיוע פרטני לקשישים וחולים, אם בעמותות ואם ברשתות החברתיות הפיזיות והווירטואליות. יש לנו מתנדבים בני כל הגילאים, יוצאי 120 מדינות, ודוברי שפות ולשונות שאפילו האנציקלופדיה עוד לא עידכנה את קיומן.
בשנת תשע"ה פועלים בנצרת עילית 700 מתנדבים 'קבועים' משמע בפרוייקטים המתמשכים על פני כל השנה. בנוסף עליהם רשומים אצלינו 250 מתנדבים לשעת חירום – רובם אנשים עובדים, שעוברים כל שנה סדנאות והשתלמויות הנוגעות לעיתות חירום.
דווקא ביום העצמאות הזה, חשוב לציין כי בין המתנדבים שלנו, יש כאלה שעזבו את העיר מסיבות שונות, אבל מקפידים להגיע להתנדבויותיהם בנצרת-עילית. זו תופעה ייחודית בוודאי לעיר שלנו. מותר לנו להיות גאים במתנדבים אלה, בכלל מתנדבי העיר, ובחן והחסד שהם מעניקים לנצרת-עילית".
 
שי"ל
היא ישבה בחדר המבוא של בית יד לבנים. מחכה לפגוש אל מנהלת שי"ל – שירות ייעוץ לאזרח. כולה מכווצת ומפוחדת. משלבת את ידיה בחיבוק עצמי, כפי שעושה אדם שכל העולם נגדו ורק זרועותיו הוא עשויות להגן עליו. ישבה דקות ארוכות מביטה בחשש על סביבותיה. בעליל, אשה דואגת. משיצאו אלה שהעסיקו עד כה את המנהלת, קמה ומייד השתחלה לחדר המנהלת ברווח הצר שנוצר בין היוצאים למשקוף הדלת, ניכר שחוששת הייתה שמא מישהו יקדים אותה.
נכנסה לחדרה של לייה ורשיצקי, מנהלת שי"ל. לא ניתן היה לדעת בדיוק על מה דיברו השתיים. קולה של האשה כמעט לא נשמע. רק מעין לחישות בשפה זרה. נראה שגם לייה לא דוברת השפה. ורק מילים כמו "מכתב", "בריף", "אדרסה", "עיריה", "מאיור", "מזכירה", "סקרטריה", "לקחת לעיריה", "לתת במשרד" וכדומה – הבהירו שאכן מתנהלת תקשורת בחדר. צלילי המדפסת נשמעו. גם צלילי חיוג בטלפון הקוי. שוב צלילי המדפסת, ושוב צלצול טלפון שנענה מיידית בחדר המנהלת.
לאחר שעה קלה היא יצאה. דומה לאשה שנכנסה לפני שעה קלה, אך שונה ממנה. אומרת לתוך החדר תוך כדי יציאתה: "תודה, דנקה, תודה גדולה" בקול יציב. מעט זקופה יותר מהאשה שנכנסה. כאילו קמטי פניה התיישרו. כאילו דאגה גדולה נשרה ממנה. בידה אוחזת שני מכתבי הפנייה. הבטחתה של לייה : "אם זה לא מסתדר, תבואי לכאן בשבוע הבא. אנחנו נהיה כאן וביחד ננסה לחשוב על דרכים נוספות לפתור את הבעיה. אל תדאגי. אנחנו כאן בכדי לעזור לך" משתקפת בעיניה. אשה דומה לזו שנכנסה אך לפני כשעה לחדרה של לייה, אך ביציאתה אשה עם ניצוץ של תקווה בעיניה.
שי"ל - שירות ייעוץ לאזרח הוא שירות השייך למשרד הרווחה והשירותים החברתיים, במסגרת האגף לתפקידים מיוחדים, ועובד בשיתוף עם הרשויות המקומיות. הייעוץ וההכוונה ניתנים לתושבים במגוון נושאים, כאשר תחומי הייעוץ העיקריים הם דיני עבודה, ייעוץ משפטי, דיור ושיכון, צרכנות ותקשורת, ביטוח לאומי, מיסים ואגרות, משפחה ואישות. זהו הגורם הממשלתי היחיד הנותן מידע והכוונה בנוגע לזכויות ונהלים הנוגעים לכלל השירותים הממשלתיים בישראל.
לפני כשנה לקחה על עצמה לייה את ניהול השרות בנצרת עילית. עוזרים על ידה שני מתנדבים. אחת וותיקה ואחד חדש, "אך בעל יכולות גבוהות של נתינה ורצון לעזור", מספרת לייה. "ממש לאחרונה הצטרפו ארבע מתנדבות חדשות בוגרות פרוייקט אמ"א של אגף הרווחה, המנוהל ע"י ליאורה לורי. קבוצת מתנדבות זו תעסוק במתן ייעוץ בתחומי הביטוח הלאומי, זכויות נכים ומוגבלים בקהילה וכיוצא בזה. מבחינת השירות זה יאפשר הוספה של יום קהלת קהל נוסף, לאחר שהקבוצה תשתלם בתחומי הפעילות של שי"ל".
לייה, אשת חינוך וותיקה בנצרת עילית, מתייחסת לציבור הפונה לשי"ל ברגישות רבה, אמפטית לבעיות האזרח שבדרך כלל אינו מתמצא במבוכי הבירוקרטיה, ומגלה סבלנות אין קץ במגעיה עם אזרחים דוברי שפה זרה לה ולמתנדבי שי"ל האחרים. היא לא תשלח אזרח לפני שווידאה את הבעיה המציקה לו ותצייד אותו עם הפניה לגורמים המתאימים להמשך טיפול. "אני נעזרת בעו"ד, מומחה בדיני משפחה ומייעץ בהתנדבות ללקוחות שי"ל, תלמיד שלי בעבר במערכת החינוך בנצרת-עילית.
 לייה זקוקה למתנדבים נוספים. עדיין היא "זועקת למתנדבים. כי המלאכה מרובה והצרכים אף יותר מהמלאכה. חשוב שהמתנדבים יהיו אנשים שרוצים לתרום ולעזור לאחרים המגיעים לכאן עם בעיות שמטרידות אותם. אנחנו מקבלים כל פונה בסבר פנים יפות. לא תמיד אנחנו יודעים את השפה. אבל, תמיד נותנים שירות מכל הלב. תמיד אפשר לבוא לכאן ולקבל ייעוץ. נשמח כמובן לקבל עורכי דין שמוכנים לתת ייעוץ בהתנדבות בתחומי דיני עבודה, נדל"ן, דיני משפחה ועוד".
חשוב לציין כי שירותי שי"ל ניתנים לכולם והייעוץ, כולל מתן הפניות בכתב להמשך טיפול, איתור ומילוי טפסים ממשלתיים עבור האזרחים וכו" – הכל בחינם.
שירותי שי"ל בנצרת עילית פועלים מתוך בית "יד לבנים" שברסקו, טל: 04-6555271
יום א' בין השעות 9:00-12:00
יום ב' בין השעות 10:45-12:00
יום ה' בין השעות 9:00-12:00
ובקרוב גם ביום ד' בין השעות 9:00-12:00 בנושאי זכויות נכים ומוגבלים בקהילה.
 
הקטע הנ"ל על שי"ל מצביע על קבוצה קטנה במתנדבי נצרת עילית, קבוצת מתנדבים אחת בעלת מאפיינים משותפים לכלל מתנדבי העיר: רצון להושיט יד, לסייע, ליזום, והכל במקצועיות ומכל הלב. עם מתנדבים כאלה, אפשר לצאת ולחגוג את יום העצמאות תשע"ה בשמחה גדולה.